آموزش، مشاوره و اجرای پروژه های مارکتینگ

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

پیدا کردن مقدار دقیق یک عدد یا کلمه در اکسل

شاید بر ای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید عدد یا کلمه ای را در اکسل به کمک ctrl+F پیدا کنید ولی اکسل هم عدد(کلمه) مورد نظر شما را پیدا می کند و هم اعدادی (کلماتی) را که شامل عدد مورد نظر شما می شوند. مثلا فرض کنید می خواهید عدد صفر را در یک جدول پیدا کنید در این حالت اکسل هم عدد صفر و هم اعدادی مانند 20، 302، 1000 و غیره می یابد. برای رفع این مشکل به طریق زیر عمل کنید. با فشردن کلیدهای ترکیبی Ctrl+F به صورت همزمان کادری باز می شود. با فشردن کلید Option در این کادر عکس زیر را خواهید داشت:

find

حالا برای اینکه اکسل دقیقا و فقط سراغ صفرها برود تیک Match entire cell contents را بزنید. به این ترتیب مشکل شما حل می شود و می توانید با صفرها هر کاری می خواهید بکنید. مثلا می توانید تمامی آنها را با مقدار خالی جایگزین کنید.


مرتضی علیاری

1398/03/28

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مرتضی علیاری

پرسشنامه الکترونیکی چیست و فواید استفاده از آن چیست؟!

در مقاله آخر در مورد ابزارهای جمع آوری اطلاعات صحبت شد. در آنجا گفته شد که یکی از ابزارهای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است. همچنین گفته شد که پرسشنامه ها می توانند به دو شکل کاغذی یا الکترونیکی باشند. در سالهای اخیر به یک باره شاهد رشد پرسشنامه های الکترونیکی بوده ایم به گونه ای که بیشتر شرکتهای مشهور به استفاده از این ابزار روی آورده اند. نمونه خیلی ساده این پرسشنامه ها را شاید خیلی از شماها هنگامی که خدمتی را از یکی از این شرکتها دریافت نمودید، دیده باشید بعنوان مثال شرکت دیجی کالا پس از اینکه کالای مورد درخواست شما را تحویل می دهد به فاصله یک روز از تحویل در مورد کیفیت خدمات رسانی از طریق یک پرسشنامه آنلاین از شما نظرسنجی می کند. همچنین تاکسیهای اینترنتی پس از پایان سفر در مورد کیفیت خدمت رسانی راننده خود ار شما از طریق پرسشنامه آنلاین نظرسنجی می نمایند. این نظرسنجی های در برخی موارد حتی به شکل تلفنی نیز انجام می گیرند. جایی که شما جهت به انجام رساندن درخواستی با واحد ارتباط با مشتریان همراه اول، ایرانسل یا رایتل تماس برقرار می کنید و پس از اتمام مکالمه از شما دعوت به شرکت در نظرسنجی تلفنی می شود.

همانطور که در مطلب قبلی شرح داده شد، یکی از مراحل تحقیقات بازار، ورود اطلاعات است. یکی از مزایای پرسشنامه های الکترونیکی دقیقا حذف این مرحله است. چون از آنجایی که مرحله گردآوری اطلاعات از طریق الکترونیکی انجام گرفته، سیستم به خودی خود اطلاعات ثبت شده توسط کاربران را در جداول اکسل آماده، تحویل ما می دهد و به این ترتیب نیاز به هر گونه ورود اطلاعات از بین برده می شود.

در پایان شایان یادآوری است، پرسشنامه های الکترونیکی در موبایل، در صفحات وب و در ایستگاههای کیوسک قابل مشاهده هستند.


مرتضی علیاری

1398/03/05

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مرتضی علیاری

مراحل تحقیقات بازار (هفت مرحله تحقیقات بازار)

هر تحقیقی حتما باید با یک سوال آغاز شود. به این مرحله از تحقیق که نقطه آغازین تحقیق است بیان مسئله گفته می شود. در این گام از شما درخواست می شود که برای حل کردن مسئله یا سوال طرح شده، تحقیقی را طراحی کنید. اینکه شما از چه نوع تحقیقی استفاده می کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد که موضوع این مقاله نیست. 

پس مرحله دوم تحقیق انتخاب روش تحقیق است. تحقیق در دو دسته بندی کلی کمی و کیفی قابل انجام است که هر کدام از این دو نوع تحقیق هم خود چندین زیر شاخه دارد.

مرحله سوم تعیین جامعه تحقیق و انتخاب طرح نمونه گیری مناسب است. با انتخاب یک طرح نمونه گیری مناسب شما در واقع روش نمونه گیری و اندازه حجم نمونه خود را تعیین می کنید. بدیهی است در تحقیقات کیفی حجم نمونه بالا از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

پس از اینکه جامعه آماری و نمونه خود را تعیین کردید نوبت به گردآوری اطلاعات به تعداد نمونه تعیین شده می رسد. به بیان دیگر مرحله بعدی تحقیق، مرحله جمع آوری اطلاعات است. گرد آوری اطلاعات به روشهای مختلف و ابزارهای متفاوتی انجام می گیرد. از انواع روشهای گردآوری اطلاعات که بیشتر در تحقیقات کمی مورد استفاده قرار می گیرد، روش مصاحبه رو در رو است و از انواع ابزارهای گردآوری اطلاعات، فرمها هستند که می توانند فیزیکی یا الکترونیکی باشند. در مورد فرم های الکترونیکی در پست بعدی مطلب خواهم گذاشت.

همزمان با جمع آوری اطلاعات محقق باید با کنترل دائم تیم گردآوری اطلاعات، صحت اطلاعات گردآوری شده را بررسی کند.

پس از مرحله گردآوری اطلاعات، نوبت به بازبینی و کدگذاری اطلاعات جمع آوری شده می رسد. در این مرحله فرمهایی که دارای مشکلات حادی مانند عدم همخوانی جوابهای دو سوال مرتیط با هم، پر نشدن سوالات ستاره دار و ...می باشند باید ابطال شوند.

مرحله بعدی که مرحله ششم است مرحله ورود اطلاعات در فرمهای طراحی شده در نرم افزارهای صفحه گسترده است. در این مرحله ابتدا پرسشنامه به طریقی که بتوان پس از ورود اطلاعات آن را تحلیل کرد در یک نرم افزار صفحه گسترده طراحی و پیاده سازی می شود و سپس فرمهای فیزیکی در آن ورود اطلاعات می شوند. البته روشن است که اگر از فرمهای الکترونیکی استفاده شود مزحله ورود اطلاعات به خودی خود از لیست مراحل حذف خواهد شد.

مرحله آخر که خوان هفتم است، گام تجزیه و تحلیل اطلاعات است. برای انجام تحلیل معمولا از نرم افزارهای آماری مانند SPSS یا SPLUS یا MiniTab یا R ... استفاده می شود. البته در کاربردهای ساده تر محققق می تواند از نرم افزار اکسل نیز استفاده کند.

مرتضی علیاری

1393/03/04 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مرتضی علیاری