در مقاله آخر در مورد ابزارهای جمع آوری اطلاعات صحبت شد. در آنجا گفته شد که یکی از ابزارهای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است. همچنین گفته شد که پرسشنامه ها می توانند به دو شکل کاغذی یا الکترونیکی باشند. در سالهای اخیر به یک باره شاهد رشد پرسشنامه های الکترونیکی بوده ایم به گونه ای که بیشتر شرکتهای مشهور به استفاده از این ابزار روی آورده اند. نمونه خیلی ساده این پرسشنامه ها را شاید خیلی از شماها هنگامی که خدمتی را از یکی از این شرکتها دریافت نمودید، دیده باشید بعنوان مثال شرکت دیجی کالا پس از اینکه کالای مورد درخواست شما را تحویل می دهد به فاصله یک روز از تحویل در مورد کیفیت خدمات رسانی از طریق یک پرسشنامه آنلاین از شما نظرسنجی می کند. همچنین تاکسیهای اینترنتی پس از پایان سفر در مورد کیفیت خدمت رسانی راننده خود ار شما از طریق پرسشنامه آنلاین نظرسنجی می نمایند. این نظرسنجی های در برخی موارد حتی به شکل تلفنی نیز انجام می گیرند. جایی که شما جهت به انجام رساندن درخواستی با واحد ارتباط با مشتریان همراه اول، ایرانسل یا رایتل تماس برقرار می کنید و پس از اتمام مکالمه از شما دعوت به شرکت در نظرسنجی تلفنی می شود.

همانطور که در مطلب قبلی شرح داده شد، یکی از مراحل تحقیقات بازار، ورود اطلاعات است. یکی از مزایای پرسشنامه های الکترونیکی دقیقا حذف این مرحله است. چون از آنجایی که مرحله گردآوری اطلاعات از طریق الکترونیکی انجام گرفته، سیستم به خودی خود اطلاعات ثبت شده توسط کاربران را در جداول اکسل آماده، تحویل ما می دهد و به این ترتیب نیاز به هر گونه ورود اطلاعات از بین برده می شود.

در پایان شایان یادآوری است، پرسشنامه های الکترونیکی در موبایل، در صفحات وب و در ایستگاههای کیوسک قابل مشاهده هستند.


مرتضی علیاری

1398/03/05